ССП – Студентська Служба Порозуміння.
Її роль у профілактиці та вирішенні конфліктів серед студентської молоді.

Місія СПП: за допомогою студентської медіації вирішувати конфлікти ненасильницьким шляхом, шляхом переговорів за допомогою нейтрального неупередженого посередника – медіатора.
Медіація ровесників – спеціальний підхід у медіації, коли медіаторами в конфліктах між студентами є також студенти.
Задача ССП: навчити студентів бути толерантними до думки інших, протистояти насильству, булінгу, дискримінації в колективі.
Конфлікт – це зіткнення протилежно спрямованих, несумісних одна з одною потреб, інтересів, ціннісних орієнтацій, соціальних установок, планів тощо у свідомості окремо взятого індивіда, в міжособистісних взаємодіях та міжособистісних стосунках індивідів чи груп людей.
Суперечка через різні погляди чи інтереси – це інцидент, він може бути одноразовий чи рідкісний.
Конфлікт – це тривале явище.
Міжособистісний конфлікт – це найпоширеніший конфлікт.
Виникнення міжособистісних конфліктів визначається ситуацією, особистісними особливостями людей, ставленням особистості до ситуації і психологічними особливостями міжособистісних відносин.
Що ускладнює вирішення конфлікту
- Небажання визнати, що конфлікт існує і зайнятись його вирішенням;
- Невміння визнавати свої почуття і почуття іншої людини;
- Невміння будувати комунікацію в конфлікті, наприклад, вислуховувати людину та пояснювати, як ви її зрозуміли;
- Вузькість погляду на можливий результат конфлікту (бачення тільки одного/свого способу вирішення).
Джерела конфліктів :
- Брак інформації, її неточність і / або різниця в її розумінні;
- Неповага, стереотипи, недовіра, відстоювання свого погляду як єдиного правильного;
- Відмінності в цілях, потребах і інтересах;
- Боротьба за владу і ресурси, обмеження в часі, неефективні методи прийняття рішень;
- Відчуття небезпеки, загроза ідентичності, різні критерії оцінювання ідей;
- Індивідуальні відмінності, особиста неприязнь.
Бар’єри комунікації, які призводять до конфліктів:
- Оціночні судження: оцінка-ярлик, оцінка-порівняння;
- Вимога. Наказ. Команда;
- «Діагноз». Вказівка на те, що «ти повинен» (якщо не було попередньої домовленості);
- Докір. Звинувачення. Погроза. Шантаж.;
- Моралі, нотації. Приниження;
- Готові рішення, підказки, непрохані поради;
- Обзивання, висміювання, сарказм;
- Узагальнення (все, всі, ніхто, ніколи, ніде і т.п.);
- Ухилення від розмови, мовчання.
Що таке медіація.

Медіація – це процедура врегулювання конфлікту / спору шляхом переговорів сторін цього конфлікту за допомогою одного або кількох нейтральних неупереджених посередників (медіаторів), які мають відповідну підготовку,навички та викликають довіру у обох сторін конфлікту.
Медіація особливо важлива в ситуаціях, які чутливі до збереження стосунків у майбутньому.
Медіатор – це спеціально підготовлений нейтральний та незалежний посередник, який, дотримуючись певних процедур, допомагає сторонам конфлікту у його врегулюванні, організовує та проводить медіацію.
Медіатор не є арбітром або суддею, він не приймає рішення, як діяти, не осуджує і не оцінює дії сторін.
Роль медіатора у процедурі вирішення конфлікту.
- Допомогти сторонам конфлікту вислухати один одного без емоційного напруження;
- Запропонувати сторонам сформулювати, як вони бачать вирішення ситуації;
- Допомогти узгодити ті способи виходу з ситуації, які влаштовують кожну з сторін;
- Допомогти сторонам перевірити рішення, які приймаються, на реалістичність;
- Висловити подяку за згоду вирішити конфлікт і впевненість, що їх домовленість буде виконана.
Правила медіації:
- Добровільна участь у медіації конфлікту 2-х сторін;
- Правила спілкування одні для всіх: повага та уважність один до одного, спілкування без образ і критики.
Переваги медіації однолітків
- Конфлікти серед студентів не нагнітаються (не розростаються);
- Конфлікти не поширюються на більшу кількість людей (групу однолітків);
- Батьки не мусять звертатися до «зовнішніх» інстанцій (у поліцію або відповідні відділи суду);
- Викладачі, замість того, щоб шукати винних і карати, пропонують участь у медіації;
- Сторони конфлікту спрямовують свою енергію на пошуки порозуміння;
- Немає переможених, є лише переможці, тому що впоралися з конфліктом;
- Студенти, які вирішують свої конфлікти й суперечки за допомогою медіатора, здобувають соціальні навички та громадянські компетентності;
- Медіація дозволяє конструктивно вирішувати конфлікт, що означає пошук рішення проблеми, не впливаючи на особистість противника;
- Усі учасники конфлікту беруть на себе спільну відповідальність за проблему і пліч-о-пліч шукають рішення.
